Betonrenovatie Rijksmonument Entrepotgebouw

duurzaam renoveren, Kantoor en commercieel, schilrenovatie

Een pareltje waar ons hart sneller van gaat kloppen: van betonadvies via betonrenovatie naar herstel van dit prachtige pand uit 1897.

Monument aan het Handelsplein

Aan het Handelsplein in Rotterdam staat het voormalig entrepotgebouw ‘De Vijf Werelddelen’. In 1897 opende dit modernste pakhuis ter wereld haar deuren voor de opslag van belastingvrije transportgoederen. Tegenwoordig zijn er op de begane grond restaurants, supermarkten en winkels gevestigd met uitzicht op de handelskade. Op de eerste verdieping is het vroegere laadbalkon goed zichtbaar. De 10 meter brede galerij steunt op 38 gietijzeren kolommen. Op de gietijzeren kolommen is een ijzeren rails bevestigd waar de portaalkranen overheen reden.

Bekijk het filmpje met een impressie van entrepotgebouw De Vijf Werelddelen

Klantwens: een blijvend duurzame oplossing

Meerdere malen herstelde een bedrijf de betonschades aan de voorzijde van het (laad)balkon, helaas zonder het gewenste resultaat. De specialisten van Rendon Advies werden ingeschakeld. Allereerst achterhalen we de kern van het probleem. Met de juiste informatie gaan we op zoek naar een blijvend duurzame oplossing voor dit monument in Rotterdam. Lees alles over de meettechnieken, het laboratoriumonderzoek, de analyse van de schade en het advies voor herstel.

En nu werken we aan herstel van dit prachtige monumentale pand. Het is bovendien een bijzonder mooie locatie, zo aan het water.

Een korte historie van het Rijksmonument

In verband met de bereikbaarheid vanaf het water werd het gebouw voorzien van een eigen insteekhaven aan de Binnenhaven, de Entrepothaven. Het Vrij Entrepot was bovendien direct bereikbaar voor goederenwagons. Na het faillissement van de R.H.V. in 1882 werd na langdurig onderhandelen tussen de directie, de gemeente en het Rijk besloten dat vanaf 1 mei 1885 de gemeente Rotterdam het Vrij-Entrepot zou exploiteren.

De zuidelijke gevel van het complex werd rond dezelfde tijd ingrijpend gemoderniseerd door een aanzienlijke uitbreiding van de laadmogelijkheid. Hiervoor werden voor de laaddeuren op de derde verdieping betonnen laadbalkons aangebracht, de ijzeren laadbalkons op de tweede verdieping werden verbreed en samengevoegd tot één doorlopend balkon met een betonnen vloer en het bestaande laadbalkon op de eerste verdieping werd verbreed door het aanbrengen van een betonnen vloer, waarbij gebruik werd gemaakt van de oorspronkelijke galerij van gietijzeren kolommen en stalen liggers. In hetzelfde jaar werden aan de noordgevel op het dak ijzeren hijsbalken aangebracht. In 1997 heeft het gehele entrepotgebouw een andere bestemming gekregen. Lees meer

De betonschade in beeld