Try Before You Buy: we testen de elektrische vrachtfiets

Passend bij onze wens om te verduurzamen én in voorbereiding op het verbod op diesel en benzine auto’s in binnensteden, zoeken we naar duurzame alternatieven voor ons vervoer. Babboe Pro bood ons de kans om een elektrische cargo vrachtfiets te testen via hun actie Try Before You Buy. ‘Onze’ vakschilder Hein mocht de fiets een maand testen. Wij maakten er een filmpje van.

‘De meest uitstoot wordt veroorzaakt door ons wagenpark. Dus we zijn altijd op zoek naar duurzame én passende alternatieven. Daarom is het tof dat we de Babboe Pro vrachtfiets mochten testen’, zegt Keti van Paassen, financieel directeur van Rendon.

Rendon Onderhoudsgroep werkt aan onderhoud en renovatie van bestaande bouw. ‘Onze klanten zijn woningcorporaties, VvE’s en vastgoedeigenaren. Regelmatig hebben we projecten in en rondom de steden van onze vestigingen in Eindhoven, Voorburg en Arkel. Die zijn prima bereikbaar met een elektrische fiets.’

Wat voor rol speelt duurzaamheid binnen Rendon?

‘De laatste tijd ligt zowel bij onszelf als bij onze klanten de focus steeds meer op duurzaamheid. We zien in de hele keten mogelijkheden om te verduurzamen: van zo min mogelijk CO2 uitstoot voor ons vervoer tot circulair werken en hergebruik van materialen. Daarnaast investeren we in de duurzame inzet van personeel: we vinden het belangrijk dat onze collega’s fit en gelukkig tot aan hun pensioen bij Rendon kunnen werken.’

Waarom zijn jullie gaan oriënteren op een duurzamer logistiek alternatief zoals de vrachtfiets?

‘Onze verantwoordelijkheid ten aanzien van het milieu nemen wij heel serieus. De verduurzaming van onze bedrijfsvoering is in volle gang en ook bij aanbestedingen wordt steeds vaker gevraagd naar duurzamer vervoer. Zo kwamen we op het idee om een elektrische vrachtfiets in te zetten. Daarnaast hechten we veel waarde aan de vitaliteit van onze medewerkers, waar een elektrische fiets een mooie bijdrage aan kan leveren.’

Onlangs heeft Rendon ook een aantal elektrische bussen toegevoegd aan het wagenpark. Hoe verliep de overstap en is dit te vergelijken met de proefperiode met de Babboe Trike XL?

‘Op het gebied van actieradius was het voor collega’s even wennen: je moet een elektrische bus vaker opladen dan je met een gewone bus zou tanken. Ook bij het beladen van de bus moet je bedenken dat een zwaarder beladen bus een kortere afstand overbrugt. Met de vrachtfiets merkten we dat er dezelfde soort vragen kwamen over de laadcapaciteit. Dus dat is echt een kwestie van testen en ervaren hoe het werkt met de werkzaamheden die wij doen.’

Waarom heeft Rendon gebruik gemaakt van Try Before You Buy van Babboe Pro?

‘De vrachtfiets is een nieuw fenomeen binnen onze branche. Try Before You Buy is voor ons een laagdrempelige manier om te ontdekken of de vrachtfiets waarde kan toevoegen aan een duurzamere manier van werken. Het fijne hiervan is dat de bedenkingen die je van tevoren zou kunnen hebben over een vrachtfiets, daadwerkelijk onderzocht kunnen worden. En als er genoeg voordelen zijn, dan moeten we het gewoon doén.’

Hoe hebben jullie de samenwerking met Babboe Pro ervaren?

‘Vanuit een overzicht van mogelijke aanbieders op het gebied van vrachtfietsen kozen we voor Babboe Pro. Try Before You Buy was een extra voordeel. De communicatie, voorbereiding en planning vanuit Babboe Pro is ons heel goed bevallen. Van tevoren hadden we een aantal vereisten waar de vrachtfiets aan zou moeten voldoen en daar heeft de Sales Manager van Babboe Pro een passend voorstel voor gemaakt. Hierbij is de keuze gevallen op de Trike XL gezien het laadvermogen en de stabiliteit van deze driewieler bij wat zwaardere belasting. Een fijne bijkomstigheid is dat we de bak (tijdelijk) mochten bestickeren: dit is een mooie manier om reclame te maken.’

Hoe hebben jullie de Trike XL ervaren?

‘Mijn collega Hein is vakschilder en testte de vrachtfiets tijdens zijn dagelijkse werk. Wat hem direct opviel, is dat het fietsen door de elektrische ondersteuning veel makkelijker ging dan gedacht: zo’n robuuste bak zal vast ook zwaar fietsen, dacht hij in eerste instantie. Werken op hoogte gaat iets minder makkelijk: een grote ladder meenemen op de bakfiets is een uitdaging, een telescoopladder kan wel. Over het algemeen heeft Hein het werken met de Trike XL erg positief ervaren.’

Zou je een elektrische vrachtfiets aanraden aan andere bedrijven die duurzamer vervoer willen inzetten?

‘Zeker! De financiële investering is te overzien. En juist in de drukke steden is het waardevol om te onderzoeken of een vrachtfiets een toevoeging is voor je dienstverlening.’